Stockholms Bulkhamn – navet som gör regionen mer hållbar​

Tio kilometer väster om Nynäshamn ligger en av Stockholms mest strategiska, men kanske minst kända infrastrukturanläggningar – Stockholms Bulkhamn. Här lastas och lossas tusentals ton gods varje år, vilket bidrar till regionens gröna omställning. För att möta det växande behovet av sjötransporter vill hamnen nu utöka sin kapacitet och möjlighet att ta emot fler godsslag.

Gods som skeppas till bulkhamnen bidrar till att bygga vägar, värmer stockholmarnas hem och förser industri och näringsliv med material. En stor del av de fartyg som anlöper hamnen – cirka 100 per år – transporterar pellets och biobränsle som flis och avfallsbränsle, till värmeverk i Stockholmsregionen. Fartygen kommer från hela Europa, bland annat England, Frankrike, Norge och Baltikum och gör det möjligt att ersätta långväga lastbilstransporter med mer hållbar sjöfart.

Statliga Vattenfall och det kommunala energibolaget Stockholm Exergi är bland de största mottagarna av godset. Även Nynäshamns lokala värmeverk får sitt bränsle via Stockholms Bulkhamn. Resultatet: tusentals hushåll får hållbar fjärrvärme med minimala vägtransporter.

Viktig för regionens industri
Stockholms Bulkhamn är även viktig för regionens industri. Med ökade infrastruktursatsningar och bostadsbyggen i länet, blir behovet av en stabil försörjning av gods allt större. I bulkhamnen lossas och förvaras allt från asfaltballast till vägar och ballast för betongproduktion, till lecakulor till betongblock, marksten och tackjärn till industrin. Mottagarna är bland andra Peab, NCC och Scania. Även vägsalt för vinterväghållningen kommer in via hamnen.

Miljönytta på riktigt
Genom att samla sjötransporter centralt i Stockholmsregionen, minskar antalet transporter på vägarna, vilket bidrar till att hålla nere regionens koldioxidutsläpp och användning av fossila bränslen. Om de cirka 400 000 ton som idag hanteras över kaj hade kommit in med lastbil från andra hamnar, hade det lett till längre vägtransporter och större miljöpåverkan.

Hamnens eget hållbarhetsarbete är också centralt. Här körs alla maskiner på HVO100, hamnkranen är eldriven, grön el används, och barriärer samt dammnät har satts upp för att minska påverkan på omgivningen.

– Vi jobbar aktivt för att minska buller och damm så gott det går. Bland annat genom att bygga barriärer, men även genom att hålla stängt nattetid och inte släppa ner t ex tackjärn direkt i lastbilarna, för att undvika störande ljud, säger Karl Björkeborn, vd på Thomas Cement, som äger Stockholms bulkhamn.

Planer på att utöka
För att möta det växande behovet av sjötransporter vill hamnen nu utöka sin kapacitet och möjlighet att ta emot fler godsslag. En ansökan om nytt miljötillstånd är på gång, med målet att öka från dagens tillåtna 500 000 ton gods till att hantera 900 000 ton per år. Det skulle ge utrymme för bland annat import av bindemedel till betong och ytterligare biobränslen och samtidigt skapa fler arbetstillfällen och investeringar, framför allt i Nynäshamn.

– Om vi får tillståndet kan vi fördubbla personalstyrkan. En utökad verksamhet ger dessutom ringar på vattnet med fler lokala jobb. Ett rimligt antagande är att vi skulle kunna vara igång med en utökad verksamhet om 2-3 år, förutsatt att vi får det nya tillståndet, säger Karl Björkeborn.

Stockholms främsta bulkhamn – en nyckelspelare i regionen
I dagsläget är Stockholms Bulkhamn den enda bulkhamnen i regionen som kan hantera stora volymer. Att utöka verksamheten skulle skapa en långsiktighet och öka stabiliteten för försörjningen av strategiskt viktiga råvaror och samtidigt bidrar till den gröna omställningen för hela regionen.

Stockholms Bulkhamn AB förvärvades av Thomas Concrete Group AB 2021 och drivs idag av dotterbolaget Thomas Cement AB.